رزومه فعالیت های شرکت تعاونی قزل گل قاضی جهان


این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ بطور غیر رسمی در زمینه شناسایی، گزینش، اصلاح و معرفی ژنوتیپ‌های برتر درختان مثمره و غیر مثمره شروع کرده است. از اردیبهشت سال ۱۳۸۸ تحت عنوان شرکت زیست آذر سهند فعالیت خود را رسما شروع کرد.
از تیم متخصص قوی، دانش بومی و مدیریتی، سرمایه برای شروع و تجربه لازم برای کشت و تکثیر انواع میوه‌ها برخوردار است. هدف اصلی ایجاد تحول و تغییر نگرش باغبانان در جهت بهبود، اصلاح، تقویت و ارائه روش‌های نوین در مدیریت باغات به منظور با بهره‌مندی از ارقام و ژنوتیپ‌های بومی برتر و آپومیکس با قابلیت باردهی مجدد بعد از سرمازدگی بهاره در درختان میوه شناسایی، گزینش، معرفی، تکثیر و عرضه آنها بود به طوری که در ایجاد رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه پایدار اقتصاد مقاومتی موثر واقع گردد.
در طی مطلعات و تحقیقاتی که در ۲۵ سال اخیر در عرصه‌های طبیعی، باغات، مزارع در شمال غرب کشور و استان آذربابجان شرقی صورت گرفته است موفق به شناسایی و اصلاح گل محمدی بی‌خار، خاردار در رنگ‌های مختلف، انواع ژنوتیپ‌های بومی آپومیکس گردو، بادام، انگور و گوجه درختی، سنجد با قابلیت باردهی مجدد بعد از سرمازدگی بهاره، و ارقام بومی برتر سایر گونه‌های درختی و درختچه‌ای مثمره گشته و نهالستان علمی– تحقیقاتی را در سطح ۴ هکتار احداث نموده است.
همچنین آلبالو، گیلاس، هیبرید اریح × آلچا (زردآلو × گوجه درختی)، طراحی، ثبت اختراع، تولید و تجاری‌سازی دستگاه گرده گیر و گرده افشان الکترواستاتیک باغات و مزارع و همچنین دستگاه پوست کن گردو اقدام نموده است. این شرکت از کادر تخصصی و توان علمی بالایی برخوردار هستند. بخشی از فعالیت های علمی، تحقیقاتی و اجرایی صورت گرفته به شرح ذیر می‌باشد:

۱- شناسایی و معرفی ژنوتیپ بدون خار گل محمدی رقم قاضی جهان

گل محمدی یکی از ارزشمندترین و مشهورترین گیاهان دارویی جهان بشمار میرود. مصرف گل آن است. گل تر، گل خشک، گلاب، مربا خوراکی است. اسانس، گلاب و گل خشک از فرآورده های صادراتی آن است.
اسانس در صنایع عطر سازی، آرایشی، درمانی قابل مصرف بوده و در درمان افسردگی و طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. ژنونیپ گل محمدی بدون خار رقم قاضی جهان که توسط اینجانب اکبر عبدی قاضی‌جهانی گزینش و اصلاح شده است و در اولین جشنواره ایده کسب و کار فناوری‌های نوین ربع رشیدی تبریز در جایگاه نخست قرار گرفته و رتبه برتر را اخذ نمود.
با توجه به قابلیت‌های موجود که این رقم از لحاظ پاکوتاه بودن، گلبرگ بیشتر، عملکرد بالا، کیفیت رنگ گل بهتر، کمیت و کیفیت اسانس بهتر و بالاتری دارد. همچنین تقاضای خرید از این رقم از مناطق مختلف کشور برای کشت و توسعه آن، تاثیر زیادی در رونق اقتصادی خواهد داشت. از سوی دیگر وجود خار یکی از عمده ترین و جدی‌ترین مشکلات در کشت و توسعه گل محمدی بوده و در کلیه مراحل کاشت نهال، داشت (شخم، تقویت و کودهی، آبیاری، هرس) و مخصوصا برداشت گل محمدی را محدود نمود و سبب ایجاد زخم و خونریزی شده و موجب آلودگی کلیه فرآورده های گل، عرق، اسانس می‌گردد.
همچنین وجود خار یک ایده منفی در ذهن کشاورزان ایجاد می‌نماید و از لحاط روانی همیشه نوعی ترس، احتیاط و چندش را در وجود خود احساس می‌نماید. در صورت دستیابی ژنوتیپ جدید علاوه بر بدون خار یا کم خار بودن، باید دارای عملکرد بالاتر، اسانس بیشتر و کیفیت رنگ بهتری داشته باشد. بعلاوه صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی در راستای افزایش عملکرد گل و اسانس بوده و سازگار به شرایط اقلیمی و اکولوژیکی منطقه باشد.
یکی از روش‌های حذف خار که توام با سایر صفات مطلوب و برتر باشد. سلکسیون است. لذا به منظور دستیابی به ژنوتیپ‌هایی با اهداف فوق به گزینش ژنوتیپ‌های برتر گل محمدی در مزارع و باغات شهرستان آذرشهر از سال ۱۳۸۳ اقدام شد.
به منظور دستیابی به ژنوتیپ‌های بدون خار و کم خارگل محمدی که دارای صفات کمی بیشتر و خصوصییات کیفی بهتر بوده، عملکرد اسانس بالاتر، تولید گل بیشتر، کیفیت رنگ بهتر، تعداد گلبرگ بیشتر، وزن گل بالاتر، زمان و مدت شکوفایی بیشتری داشته باشد.
پس از سال‌ها تلاش در گل محمدی رقم قاضی‌جهان به ژنوتیپ‌های بدون خار و کم خار دست یافته و پس از گزینش به تکثیر و ارزیابی صفات مرتبط با عملکرد اقدام گردید. این ژنوتیپ پا کوتاه بوده بطوریکه ارتفاع بوته که در سال سوم به ۷۰ سانتی متر و حداکثر تا ۹۰ الی ۱۰۰ سانتی متر می رسد. بعد از آن رشد طولی بوته متوقف میشود. انرژی بوته بجای رشد رویشی و افزایش ارتفاع به رشد زایشی و تولید غنچه و گل صرف میشود. که یکی از دلایل عملکرد بالای این ژنوتیپ می‌باشد.
عملکرد تولید گل از سال چهارم بیش از ۱۰ تن در هکتار میرسد. متوسط برداشت محصول بیش از ۱ کیلوگرم در هر متر مربع بود. رنگ گل در این ژنوتیپ جدید و بدون خار قاضی‌جهان ‌از کیفیت مطلوبی داشته و به فرم لب ماتیکی خود نمایی می‌کند و از کیفیت خوراکی، بازار پسندی و ارزش صادراتی بسیار بالایی برخوردار است.
گل خشک آن از ۴۰ تا ۵۰% نسبت به گل خشک سایر ارقام برخوردار است به طوری که قیمت هر کیلو گل خشک سایر ارقام بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان بوده در حالی که گل خشک این ژنوتیپ جدید بدون خار از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.
زراعت گل محمدی نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر حتی پسته سودمند بوده و از کارایی و راندمان مصرف آب (مقدار آب مورد نیاز برای تولید یک واحد ماده خشک) دارد.

۲- شناسایی و معرفی انواع ژنوتیپ‌های بومی برتر گردو ( باردهی بعد از سرمای بهاره، مقاوم به سرما، خوشه‌ای، پربار بسیار درشت، پوست کاغذی …).

با توجه به سازگاری گونه گردو با شرایط اقلیمی اغلب مناطق استان و کشور، وجود استعداد بالقوه در مناطق مختلف و به ویژه ارسباران، جنگلکاری در لکه های خالی جنگل و توسعه باغات در دشتها و دامنه کوهپایه ها امکان پذیر است. همچنین بمنظور افزایش عملکرد در باغات موجود نیز مطرح می باشد.
با اجرای این پژوهش ضمن بررسی خصوصیات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی، میزان تنوع در جمعیت ها و جمع آوری نمونه ها از باغات گردو در مناطق مختلف کشور و آذربایجان شرقی اقدام گردید. همزمان خصوصیات مورفولوژیکی زمان برگ دهی، گلدهی، گرده افشانی، تعداد برگچه، فرم گل ژنوتیپ های یادداشت شد. سپس عملکرد کمی و کیفی دانه و مغز اندازه گیری شد.
این ژنتیپ ها در طی ۲۰ سال تحقیق و مطالعه از مناطق گردوخیر کشور اتخاب و گزینش شده است. ژنوتیپ های برتر شامل گردوی با قابلیت باردهی مجدد بعد از سرمازدگی، خوشه‌ای، درشت ترین، پوست کاغذی در جمعیت ها شناسایی گردید.
با تولید و تکثیر ژنوتیپ های برتر گردو که دسترنج ۲۰ سال پژوهش می باشد. مشکلات مهم تولید گردو در باغات که شامل سرمازدگی بهاره، عملکرد کم، کیفیت نامطلوب و ناهمگن بودن محصول، عدم وجود ارقام مطلوب و تکثیر بذری آن محصول بازار پسندی عرضه نگشته و صادر نگردد. ولی با شناسایی و معرفی این ارقام و ژنوتیپ های جدید به جامعه باغبانی کشور، ضمن غلبه بر مشکلات فوق، کمیت و کمیت محصول گردو ارتقاء یافته و سبب افزایش درآمد در بخش کشاورزی (باغبانی) و رونق اقتصادی در بخش صادرات در سطح کشور خواهیم بود.
از سوی دیگر گردو جزو درختان کهنسال بوده و از ارزش افزوده بالاتری نسبت به سایر درختان میوه دارد. لذا معرفی این ژنوتیپ های جدید در افزایش توان اقتصاد مقاومتی بسیار موثر خواهد. این ژنوتیپ‌ها دارای فاکتورهای برجسته‌ای همچون پرباری، زود باروری، بسیار درشتی میوه، سفیدی مغز، مقاومت در مقابل سرمای بهاره (دیرگل دهی و باردهی مجدد بعد از سرما زدگی بهاره)، راندمان بالاتر از ۵۰% مغز نسبت به پوسته چوبی، مقاوم در مقابل آفات و رشد سریع است.
در عین حال نژادهایی فوق العاده استثنایی و ارزشمند با شاخص‌ترین ویژگی‌ها شناسایی شده که می‌تواند به عنوان برترین ژنوتیپ‌ها و ارقام ‌ایران معرفی گردد. هریک از این ژنوتیپ‌های برتر از قابلیت های وسزه‌ای برخوردار هستند. ۵ ژنوتیپ از آنها منحصر به فرد بوده و توانایی ۷۰ الی ۸۰% باردهی مجدد پس ازسرمای فصل بهار را دارد.
میانگین عملکرد آن بیش از ۷ تن در هکتار برای درختان ۲۰ ساله برآورد شده است به طوری که عملکرد برخی از ژنوتیپ‌ها‌ی جدید فراتر از ارقام آمریکایی و فرانسوی می‌باشد. همچنین محصول این ژنوتیپ‌های بومی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

۳- شناسایی و معرفی ژنوتیپ‌های برتر سنجد قاضی جهان (حاج حسین، قزل ایده، دره وار)

سنجد یکی از گونه‌های مهم دارویی می‌باشد. بومی استان بوده، مقاوم به خشکی، شوری،آفات و بیماریها می باشد. در شهرستان آذرشهر بیش از۲۰ رقم از انواع مختلف سنجد شناسایی شده است. روش‌های مختلف تکثیر، میزان رشد رویشی، عملکرد و تولید اقتصادی ارقام مختلف مطالعه و بررسی شده سه رقم برتر تجاری سنجد شامل حاج حسین، قزل و دره وار شناسایی گردید.
از سوی دیگر درخت سنجد مقاوم به خشکی و کم نیاز به آب و تغذیه بوده هزینه کشت و نگهداری آن نسبت به پسته یک دهم می‌باشد. به منظور ایجاد و توسعه کسب و کار بهتر و حفاظت آب و خاک در شرایط خشکسالی و نامساعد در مناطق مختلف کشور مخصوصا حاشیه دریاچه اورمیه، به تکثیر ارقام تجاری و رویشی برتر به صورت گلدانی و ریشه لخت تکثیر در مزرعه علمی و تحقیقاتی اقدام شده است.
به منظور حفظ ریخت ارثی و ژنتیکی این ارقام به تکثیر پروش کشت بافت این ارقام مد نظر می باشد. از گونه‌های مقاوم به خشکی، شوری، سرمای زمستانه، قابلیت رشد رویشی بسیار زیاد، آفات، بیماریها و سازگار به شرایط اقلیمی اکثر مناطق کشور مخصوصا شمال غرب و حاشیه دریاچه اورمیه می‌باشد.
اهمیت دارویی، خوراکی، صنعتی و صادراتی دارد. بعلت برخورداری از دامنه تحمل اکولوژیکی بالا می تواند در اصلاح و تغییر الگوی کشت مناطق خشک به عنوان گونه‌ای با نیاز آبی کمتر و مقاوم به شوری مخصوصا در حاشیه دریاچه اورمیه کشت گردد.
سازگاری و بهره وری اقتصادی ارقام بومی برتر گزینش شده سنجد (حاج حسین، قزل یا قرمزی، دره‌ وار) و کیفیت بالای محصول سبب صادرات گسترده آنها شده است. قیمت هر کیلو از این ارقام بین ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان بوده و به ۳۵۰۰۰ تومان هم رسیده است. تولید از سال سوم و چهارم عملکرد اقتصادی دارد.
در سال ششم از هر درخت بیش ۱۵ کیلو محصول می توان برداشت نمود (بیش از ۵۰۰ میلیون تومان). نیاز به هرس داشته و آفتاب دوست می باشد. از سال دهم به بعد می توان از هر درخت ۵۰ کیلو محصول برداشت نمود. برخی ارقام نیز شناسایی شده است که از لحاظ رشد رویشی نسبت به سایر ژنوتیپ‌ها برتری داشته و به تکثیر آنها اقدام شده است.
کشت ارقام با رشد رویش زیاد (بیش از ۵/۲ تا ۳ متر) میتواند در کنترل ریز گردها و طوفان‌ها درعرصه‌های منابع طبیعی مخصوصا در حاشیه در‌یاچه اورمیه و سایر مناطق کویری بسیار موثر واقع گردد.
با توجه به اصلاح و تغییر الگوی کشت که در اثر بروز پدیده خشکسالی در اغلب استان های کشور اتفاق افتاده و سبب ایجاد نگرشی نو در بین کشاورزان مخصوصا در حاشیه دریاچه اورمیه شده است. لذا در این شرایط بهتر است که با شناسایی، تکثیر و عرضه ژنوتیپ‌های برتر با عملکرد اقتصادی بالاتر، مقاوم به خشکی، کم نیاز به آب، مقاوم به آفات و بیماری (کاهش مصرف سموم)، کاهش هزینه های تولید، علاوه حفاظت از محیظ زیست با احیای باغات در جهت ایجاد و توسعه بستر مناسب برای رونق تجاری و افزایش توان اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشت.
سابقه مصرف خوراکی و دارویی این محصول بومی به قبل از هخامنشیان برمی گردد. جزو محصولات خشکباری و صادراتی استان آذربایجان شرقی بوده و به لحاظ ارزش افزوده بالاتری که دارد سرمایه گذاری در زمینه تولید محصول و فرآورده های آن می تواند علاوه بر حفاظت از آب و خاک، در اشتغالزایی و پویایی توان اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا نماید.
با توجه بروز پدیده خشکسالی در اغلب استان های کشور و همچنین لزوم تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گونه‌های سریع الرشد و مقاو به خشکی و شوری مثل سنجد در کنترل و مهار ریز گرد‌ها، بازار فروش نهال‌های تولیدی مخصوصا از طریق کشت بافت از رونق خوبی برخورداری بوده و از توان ایجاد کسب و کار بالایی برخوردار است. با توسعه کشت و کار این گونه مطمئنا در جلوگیری از مهاجرت کشاورزان روستایی از سواحل دریاجه اومیه به دلیل ایجاد منبع درآمد جدید موثر خواهد بود.

۴- گزینش و معرفی پایه‌های پسته مقاوم به شرایط نامساعد محیطی و بدون نیاز به پیوند

با توجه به توسعه سریع باغات پسته در اغلب نقاط کشور و به خصوص در حاشیه دریاچه اورمیه، انتخاب رقم یا ارقام اصلاح شده اکبری و آقایی در طول سه دهه اخیر سازگاری نشان داده و توسعه یافتند. ولی این ارقام باید روی پایه مناسب مثل پایه‌های بومی آذربایجان، بنه، بادامی زرند کرمان و یا بادامی قزوین پیوند زده شده باشند.
انجام پیوند در همه نوع از این پایه‌های معرفی شده مستلزم رشد مناسب پایه و سازگاری به شرایط نامساعد محیطی است. از سوی دیگر پس از انجام پیوند حداقل ۳ الی ۴ سال زمان برای رشد، هرس و فرم دهی نیاز دارد تا به باروری برسد.
لذا اولین باردهی یک باع تازه احداث پسته به سپری شدن حداقل ۶ الی ۷ سال زمان نیاز دارد. و در سال دهم یک باغ پسته به عملکرد اقتصادی میرسد. که زمان نسبتا طولانی است. لذا یکی از راه‌های کاهش زمان عملکرد اقتصادی در باغات پسته حذف پیوند بوده و حداقل سه سال زمان عملکرد اقتصادی را میتواند کاهش دهد. بدین منظور در دهه اخیر به بررسی و مطالعه در باغات پسته آذربایجان شرقی اقدام شد. سرانجام پایه‌هایی از پسته تولید و شناسایی شدند که از سال پنجم باردهی شروع شده و در سال هفتم به عملکرد افتصادی می رسند و مدت زمان باردهی اقتصادی را به مدت ۳ یا ۴ سال کاهش داده و جلوتر می اندازد.
همچنین کشت و توسعه این پایه‌ها، علاوه بر حذف ۳ الی ۴ سال هزینه‌های کشت و نگهداری باغات پسته را کاهش می دهد. به علت برخورداری از مقاومت فوق العاده زیادی که نسبت به شرایط نامساعد اکولوژیکی دارند در توسعه باغات پسته در شرایط سخت محیطی مثل حاشیه دریاچه اورمیه مناسب می باشد.
الف- زمان باردهی و عملکرد اقتصادی را در باغات پسته ۳ الی ۴ سال کاهش میدهد.
ب‌- نیاز به انجام پیوند و تحمل هزینه های اضافی نمی باشد.
ج‌- نگرانی از عدم گیرایی احتمال پیوند زنی مجدد، مقاومت در برابر باد، سازگاری و احتمال خشک شدن، عدم رشد مناسب را از بین میبرد.
د‌- باردهی بیشتری نسبت به پایهی ژیوندی دارا میباشد.
ذ‌- محصول تولیدی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
۱- مقاومت خیلی زیادی در برابر شرایط نامساعد محیطی اعم از شوری، خشکی، آفات و بیماریها نسبت به پایه‌های پیوندی داشته و برای احداث و توسعه باغات پسته در شرایط محیطی نامساعد و سخت سازگار و مناسب هستند.
با توجه به بروز پدیده خشکسالی و استمرار آن در اکثر استانهای کشور و نگرش معطوف وزارت کشاورزی و سازمانهای مرتبط مثل ستاد احیای دریاچه اورمیه بر تغییر الگوی کشت پیش بینی میشود نهالهای تولیدی از پایه‌های شناسایی شده مورد نظر مخصوصا اگر از طریق کشت بافت صورت گیرد بازار بسیار مطلوبی داشته باشد.
۲- جمع‌آوری گرده گونه های باغی و زارعی
با توجه به اینکه گرده غنی از پروتئین می‌باشد. از منبع تولید انرژی بسیار بالایی برخوردار بوده و بعنوان یک منبع تامین انرژی و تقویتی در خوراکیهای انسان، تغذیه جوجه‌ها، زنبور‌ها و درمان خیلی از بیماریها میتواند مد نظر قرار گیرد.
گرده در رفع مشکلات ناشی از عفونتها و تومورهای سرطانی پروستات و حساسیت‌ها موثر نشان داده است. اثرات ضد میکروبی و باکتریایی دانه‌های گرده و نان گرده دارد. اثر ضد میکروبی گرده گل روی دست به طورخیلی جزئی مشاهده شده است. همچنین گرده گل می‌تواند انسانها را در مقابل اثرات زیان آور اشعه ایکس و تشعشعات محافظت نماید. بعلاوه گرده در بهبود عملیات ورزشی، هضم و جذب غذا، جوان سازی، افزایش قدرت عمومی بدن، طراوت پوست، افزایش اشتها، ظرفیت هموگلوبین و افزایش نیروی جنسی نقش موثری دارد.
در درمان زخم‌ها، سرماخوردگی‌ها، جوش صورت، نازائی‌ نرها، کم خونی، فشار خون بالا، اختلالات مزاجی، عصبی و بهبود زخم‌ها و درمان سرطان در حیوانات موثر می‌باشد به منظور بهره مندی از این خواص مطلوب نیاز به جمع آوری گرده درختان می باشد. جمع آوری گرده خالص درختان، درختچه‌ها و مزارع بمنظور تغذیه، تقویت، پیشگیری و درمان بیماریها با این دستگاه فراهم شده است. لازم به ذکر است که جمع آوری و گرده افشانی درختان و مزارع توسط اینجانب طی ۱۵ سال تحقیق، تولید و تجاری سازی صورت است. در تجاری نمایشگاه به فروش گذاشته شده است.
الف- امکان انجام گرده افشانی مصنوعی و تقویت گرده افشانی که سبب افرایش کمی و کیفی تولید محصول می گردد.
ب‌- فروش گرده و یک منبع جدید درآمد برای باغبانان و زارعین در ابتدای فصل رشد.
ج‌- تهیه گرده خالص از اغلب گونه‌های گیاهی مخصوصا گیاهانی مثل پسته، گردو، فندوق، توت، بنه، ذرت، … امکانپذیر میباشد.
د- بعنوان ریز مغزی بوده و در ایحاد و توسعه صنعت گرده و بهرمندی از مزایای آن در تهیه خوراکی‌ها، تقویت کننده، پیش‌گیری کننده و درمان بیماریها میتواند نقش موتری داشته باشد.
ذ‌- ایجاد و توسعه کسب، کار و اشتغالزایی
ر‌- یک زمینه علمی – تحقیقاتی گسترده برای پزشکی، دارو سازی و جایگزین شیمی درمانی ایجاد می کند.
۳- طراحی، ساخت و کاربرد دستگاه گرده گیر و گرده افشان الکترو استاتیک باغات میوه و گونه های زراعی (پسته، بنه گردو، خرما، توت ، ذرت و…)
یکی از دلایل عملکرد کم تولید محصول در باغات میوه مثل پسته، خرما، فندق، توت، انار، مرکبات، ذرت، … که حشرات نقشی در گرده افشانی نداشته و گرده افشانی در آنها از طریق باد صورت می گیرد.
از عدم گرده افشانی ناشی میگردد. البته در برخی محصولات مثل خیار با وجود حشرات باز نقش گرده افشانی مصنوعی در افزایش تولید محصول مهم است. بعلاوه در پسته، بنه، گردو و …. با عدم همزمانی گلدهی بین پایه های نر و ماده، عدم سازگاری بین گرده درختان نر با خامه، کلاله و یا مادگی در ختان ماده مواجه هستم.
لذا پسته کاران مجبور به کاشت تعداد بیشتری پایه نر به همراه پایه ماده در باغات می باشند، که این کار باعث کاهش میزان تولید در واحد سطح خواهد شد. با توجه به اینکه حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد از درختان موجود در ایران نر می باشد، گرده افشانی به روش سنتی به تعداد زیادی گل نر و تامین مقادیر زیادی گرده نیاز دارد.
جمع آوری گرده و گرده افشانی به روش دستی و سنتی اگرچه برای تعداد اندکی پایه امکان پذر است ولی انجام این کار در سطح گسترده امکان پذیر نیست. لذا طراحی دستگاهی که بتواند گرده را جمع آوری و سپس در زمان مقرر بتواند گرده پاشی نماید همچنین الکتریسته لازم را برای باردار کردن گرده تامین نماید برای افزایش تولید محصول، توسعه و مکانیزاسیون باغات گردو ، پسته، بنه و یا سایر محصولات ضروری بنظر میرسد
جهت افزایش مکانیزه تولید محصول در باغات پسته، بنه، گردو، خرما، فندق، توت، ذرت و … نیاز به طراحی و ساخت یک نوع دستگاه گرده گیر و گرده افشان مکانیکی می باشد. بطوریکه گرده درختان میوه و محصولات زراعی را که حشرات در گرده افشانی آنها نقشی ندارند و گرده افشانی در آنها توسط باد صورت می گیرد.
همچنین با جمع آوری گرده و پخش گرده در زمان مقرر مشکل عدم شکو فایی همزمان بین گل های نر و ماده در یک پایه مثل گردو و یا در گونه های دو پایه مثل پسته برطرف گردد. هدف از طراحی و ساخت این دستگاه علاوه بر فراهم نمودن امکان جمع آوری گرده و گرده افشانی مکانیزه، تامین نیروی الکتریسیته لازم جهت باردار گرده و کاربرد آن بعنوان یک روش در جهت تقویت گرده افشانی در کلیه محصولاتی زراعی باغی که گرده افشانی در آنها به کمک باد صورت میگیرد مثل پسته، بنه، خرما، فندوق، ذرت، … و همچنین کاهش هزینه‌های تولید و افزایش راندمان محصول است که نقش ارزنده ای در افزایش کمی و کیفی عملکرد محصولات ایفا می‌کند. همچنین جمع آوری مکانیزه گرده به منظور بهره برداری صنعتی از دانه گرده در دامپروری (خوراک دام و طیور، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی) و کاربرد دارویی آن است.
۱- جمع آوری گرده به روش مکانیزه و فراهم نمودن امکان ذخیره و نگهداری و گرده افشانی باغات در زمان مقرر مخصوصا در صورت وجود عدم همزمانی گل های نر و ماده و یا وجود عدم سازگاری بین دانه گرده و کلاله در بین گلهای نر وماده
۲- باردار کردن گرده و موثر بودن آن بر افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول
۳- توسعه باغات پسته، خرما، … و کاهش درختان نر گرده زا در باغات پسته و جایگزین درختان ماده بجای نرها و در نتیجه افزایش عملکرد محصول
۴- امکان جمع آوری مکانیزه گرده به منظور بهربرداری گسترده و صنعتی از آن( در زنبور داری ، پرورش ماهی و تقویت خوراک دام و طیور، درمان بیماریهاو…
۵- اشتغال زایی با افزایش تولید محصول و بهره مندی از صنعت گرده

 

 

 

۵-ایجاد نهالستان علمی و تحقیقاتی بمنظور جمع آوری شناسایی، معرفی ارقام و ژنوتیپ های بومی برتر گونه‌های باغی، زراعی و کاربرد آنها در اصلاح گیاهان

ذخایر ژنتیکی یکی از ارکان مهم توسعه بوده و حراست و بهره برداری بهینه از آنها جایگاه ویژه‌ای در توسعه پایدار دارد. نظر به اینکه منابع ژنتیکی و ذخایر توارثی گیاهی یکی از با ارزش ترین منابع و ثروتهای ملی هر کشور تلقی می شوند.
به منظور بهره برداری احداث نهالستان‌های علمی و تحقیقاتی و ایجاد کلکسیون بمنظور بهره برداری از تنوع موجود گونه‌های وحشی، انتقال ژنها، به گونه‌های زراعی و باغی یکی از راهکارهای اساسی برای نگهداری و حفاظت از ذخایر توارثی در خارج از رویشگاه طبیعی پیشنهاد می گردد.
هدف از این پژوهش دست‌یابی به ژنوتیپ‌های برتر، نگهداری، مورفولوژیکی، ارزیابی تنوع، شناسائی ژنوتیپ خاص و یا وجود ژن خاص در، بروز پدیده خشکسالی، سرمازدگی، شوری، شیوع آفات و بیماری ها در جلوگیری از آسیب پذیری، فرسایش ژنتیکی، انقراض لزوم اهمیت اقتصادی و بهربرداری بهینه را از منابع ژنتیکی می‌طلبد.
معرفی و تولید واریته ها، ارقام و ژنوتیپ های اصلاح شده در گوته های مختلف با بهرمندی از تکنیک های اصلاح نباتات، انتقال ژن، مهندسی ژنتیک، بیو‌تکنولوژی و نانو‌تکنولوژی از قابلیت‌های موجود در نهالستانهای علمی و تحقیقاتی است. که سبب پیدایش و بقاء جامعه متنوع گیاهی گردد.

۶-طراحی و ساخت دستگاه پوست کن گردو

به منظور کندن پوست سبز گردو دستگاهی طراحی و ابداع گردید. استفاده از این دستگاه ضمن کاهش هزینه های کارگری و سرعت عمل، موجب حفظ خصوصیات کمی و کیفی میوه می گردد. بعلاوه بهره مندی از تکنولوژی و مکانیزاسیون در فرآوری محصول به جهت سرعت عمل، دقت، کارآیی بیشتر، بهتر و رعایت نکات بهداشتی، انگیزه و هدف اصلی از ساخت این دستگاه می باشد. طوری طراحی شده است که در مدت ۳ الی ۵ دقیقه ۵۰ کیلوگرم را گردو را بدون نیاز به آب پوست گیری می کند. در صورت استفاده از آب نیز ضمن اینکه کارایی دستگاه افزایش می یاابد. بعلت اینکه آب ورودی رنده را تمیز نموده و خروج تفاله از سیستم را تسهیل می کند راندمان دستگاه را تا ۲۰% افزایش میدهد. در این سیستم آب ورودی به دستگاه پس ازشتشوی رنده بلافاصله از سیستم خارج میگردد. عصاره‌ای پوست به درون بذر نفوذ ننموده و کیفیت مغز حفظ می گردد. در صورت پوست کنی با آب، دیگر نیازی به شستشوی مجدد و غوطه ور کردن میوه‌‌ها در تانک آب محتوی هیپوکلریت سدیم جهت حذف آثار و لکه‌های پوست سبز نبوده و رنگ طبیعی پوست چوبی نمایان شده و بازار پسندی آن حفظ می گردد.