آیا با نحوه کاشت درخت گردو آشنا هستید؟

اگرچه انواع مختلفی از گردو وجود دارد، اما مهمترین آن گردو سیاه و گردو انگلیسی می­باشد که دستورالعمل کشت و مراقبت­های آن­ها مشابه هستند. با این وجود، به دلیل وجود صدها رقم سازگار با شریط آب و هوایی مختلف و مقاومت به بیماری، کشت آن در اکثر مناطق مجاز شده است. درختان گردو می­توانند آجیل­ های خوش طعم و چوب­های بادوامی را تولید کنند، اما باغبانان باید آگاه باشند که اکثر گیاهان اطراف را از بین می­برد. همچنین، در نظر داشته باشید که درخت گردو تا ۱۰ سال پس از کشت محصول تولید نمی­کند و حداکثر تولید آن در حدود ۳۰ سال پس از کشت است. شما می­توانید درختان گردو را از دانه ­های آن تولید کنید، اما عمدتا خسته کننده می­باشد. بنابراین، بهترین حال تهیه نهال ­های آن می­باشد که معمولا دارای میزان موفقیت بالاتری است.

بخش اول: آماده سازی کاشت گردو

تلاش­ها و ریسک­های باغ خود را درک کنید. آماده­سازی دانه­ های گردو می­تواند به چندین ماه نیاز داشته باشد و میزان موفقیت آن کم است. شما می­توانید به جای آماده­سازی دانه، نهال خریداری نمایید. قبل از استفاده از هر دو روش، آگاه باشید که درخت گردو، به ویژه گردو سیاه، مواد شیمیایی را به خاک منتقل کرده و بسیاری از گیاهان نزدیک خود، نظیر درختان کاج، درختان سیب، گوجه­ فرنگی و سایر گیاهان را از بین می­برد. بنابراین، اندازه گسترده و حال تهاجمی گیاه گردو آن را برای شهرها نامناسب می­کند.

جمع آوری گردو افتاده

جمع­ آوری میوه افتاده و میوه­ های موجود در شاخه­ های درخت گردو توسط لوله PVC در پاییز صورت می­گیرد. هنگام رسیدگی و افتادن میوه، اکثر آن­ها در یک پوسته سبز یا قهوه ­ای ضخیم محصور شده­ اند.اخطار: پوسته گردو می­ تواند پوست و لباس را رنگی و لکه­ دار کند. توصیه می­شود که از دستکش ضد آب استفاده شود.

بجای خرید گردو

اگر شما قصد دارید که باغ گردو برای تولید آجیل یا چوب را داشته باشید، از جنگل­داران محلی درخواست کنید که برای شما ارقام مناسب برای آب و هوای منقطه مورد نظر شما را تهیه نمایند. خرید دانه گردو تولید شده توسط درختان موجود در فاصله ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) محل کاشت، می­تواند ایده­ آل باشد. گردو معمولا در مناطقی با دمای حداقل ۳۰- تا ۳۰+ درجه فارنهایت (۳۴- تا ۱- درجه سانتیگراد) رشد می­کند، اما برخی از ارقام نسبت به سایر ارقام مناسب­تر هستند.

گردو سیاه بسیار گران قیمت بوده و برای تولید چوب مناسب است، در حالی که گردو انگلیسی (به عنوان گردو فارسی نیز نامیده می­شود) به طور معمول برای تولید آجیل یا چوب استفاده می­شود. گونه­ های متعددی از گردو در دسترس می­باشد.
گردو تهیه شده از یک فروشگاه مواد غذایی بعید است که رطوبت لازم برای جوانه ­زنی را داشته باشد. حتی اگر این عامل نیز وجود داشته باشد، به دلیل تولید توسط درخت هیبرید در آب و هوای متفاوت ممکن است با موفقیت همراه نباشد.

پوسته را حذف کنید

بدون حذف پوسته، گردو ممکن است رشد کند، اما بسیاری از مردم پوسته را حذف می-کنند تا داخل گردو آسیب نبیند. برای حذف پوسته، گردو را در داخل سطل آب غوطه ­ور کنید تا پوسته بیرونی آن نرم شود. برای سفت­ ترین پوسته­ ها تا سه روز منتظر بمانید. خرد کردن و حذف کردن پوست را با دست انجام دهید.

اگر پوسته خشک شده باشد، می­توان آن را توسط دستگاه­های اتوماتیک حذف کرد.
در گردوهای بزرگ­تر، آن را با مخلوط سیمان، ماسه و آب به مدت ۳۰ دقیقه می­چرخانند

گردو را در طول زمستان مرطوب نگه دارید به مدت ۹۰ تا ۱۲۰ روز.

همانند دانه بسیاری از گیاهان، گردو نیز به سرما نیاز دارد. این مدت بسته به نوع گردو، ۳ تا ۴ ماه به طول می­انجامد که در طول این مدت باید مرطوب نگه داشته شود. نگهداری دانه ­ها در یک محیط برای این منظور آغاز نامیده می­شود که می­تواند به یکی از روش­های زیر صورت گیرد:

مقدار کمی گردو را در پیت – ماس یا ماسه مرطوب قرار داده و آن را در کیسه پلاستیکی در یخچال یا محیط دارای دمای ۳۴ و ۴۱ درجه فارنهایت (۵-۲ درجه سانتیگراد) نگهدارید.
برای مقادیر زیاد دانه، گودالی به عمق ۱ تا ۲ فوت (۰٫۳ تا ۰٫۶ متر) را در خاک ایجاد کنید. این گودال را توسط لایه ­ای از دانه به همراه ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) ماسه، برگ و مالچ پر کنید. برای محافظت از جوندگان، آن را خوب بپوشانید.

بخش دوم : کاشت گردو

چند هفته قبل از جوانه ­زنی، بایستی آن­ها را در محیط مرطوب قرار دهید. پس از آماده­ سازی زمین و گذشت حداقل ۹۰ روز از قرار گیری در محیط سرد، دانه ­ها را بردارید. دانه­ های زنده بایستی دارای جوانه­ های کوچکی باشند. دانه­ ها را قبل از کاشت به مدت یک هفته در محیط کاملا مرطوب نگهداری کنید.

ناحیه کشت را انتخاب کنید

همه گونه ­های گردو به خاک با کیفیت بالا نیاز دارند. اگر شما می­خواهید یک باغ گردو را تهیه کنید این مرحله بسیار مهم است. ناحیه­ای را انتخاب کنید که زهکشی آن مناسب بوده و خاک لومی آن حداقل سه فوت (۹/۰ متر) عمق داشته باشد. از دامنه­ های شیب­دار، خاک­های سنگی و خاک­های دارای مقادیر بالای رس اجتناب کنید. مناطق پایینی دامنه­های شمالی شیب­دار یا نواحی کوهستانی مناسب هستند.گردو نسبت به pH خاک سازگار است. خاک­های دارای pH بین ۶ و ۵/۶ بهترین خاک هستند، اما pH های ۵ تا ۸ نیز قابل قبول می­باشند.

ناحیه کشت را انتخاب کنید.تمیز کردن ناحیه

قبل از کشت، پوشش گیاهی موجود در ناحیه کشت را حذف کنید، زیرا آن­ها با سایر مواد گیاهی نظیر درختان رقابت دارند. برای کشت باغچه­ای، توصیه می­شود که خاک آبیاری شود.

گیاه گردو را در حفره ­های کوچک قرار دهید.

حفره­ های کوچک، با عمق حدود ۳-۲ اینچ (۷٫۵-۵ سانتیمتر) را تهیه کرده و گردو را در آن قرار دهید و سپس با خاک پر کنید. هنگام کشت چندین درخت، حفره ­ها را در فاصله ۱۷-۱۲ فوتی (۲/۵-۷/۳ متری) ایجاد کنید.

به صورت اختیاری، شما می­توانید دو یا چند دانه را در هر حفره با فاصله ۸ اینچ (۲۰ سانتیمتر) قرار دهید. هنگامی که نهال­ها به مدت یک یا دو سال رشد کردند، می­توانید سالم­ترین نهال را نگه داشته و بقیه را حذف کنید.

مراقبت از نهال­ های در حال رشد.

بخش بعدی حاوی اطلاعاتی در مورد مراقبت از نهال­ ها و درختان در حال رشد است. در صورت استفاده از نهال ­ها، بخش­ های بعدی را مد نظر قرار دهید.

بخش سوم: کاشت و مراقبت از درختان گردو

در قسمت سوم به کاشت و مراقبت از درختان گردو می پذیریم

انتخاب نهال­ ها (اگر از بذر استفاده نکنید)

قطر نهال را در فاصله ۱ اینچی (۲٫۵سانتیمتری) از بالای طوقه ریشه را اندازه­ گیری کنید. نهال­ هایی که قطر این قسمت آن­ها حداقل ۴/۱ اینچ (۰٫۶۴ سانتیمتر) می­باشد را انتخاب نمایید. این اندازه­ گیری، مهمترین اندازه ­گیری برای پیش­بینی کیفیت است.

نهال­ های فاقد ریشه که بدون خاک فروخته می­شوند بایستی در اوایل بهار، قبل از رشد جوانه­ ها و بلافاصله پس از برداشت کشت شوند.
نهال­ های دارای ریشه را می­تواند در خاک­های خشک و در تاریخ­های دیگر نیز کشت کرد، اما عمدتا گران هستند.

نهال­ ها را در بهار بکارید

خاک لومی و دارای زهکش مناسب را انتخاب کرده و از دامنه­ های تند و تپه­ای اجتناب کنید. نهال­ها را در حفره­هایی که قطر آن­ها دو برابر قطر ریشه نهال است قرار داده و ریشه ­ها را در عمق کافی بپوشانید. برای نتایج بهتر، قرار دادن یک قسمت کمپوست به ازای سه قسمت خاک مناسب است. حفره را پر کرده و آبیاری را به صورت کامل انجام دهید.

برای بدست آوردن بیشترین دانه از درخت، نهال­ ها را در فاصله ۱۷-۱۲ فوتی (۲٫۵-۳٫۷ متری) کشت کنید. برای بدست آوردن بیشترین مقدار چوب، نهال­ ها را در فاصله ۱۲-۱۰ فوتی (۳٫۷-۳ متری) کشت کنید.

آبیاری گاه و بیگاه

برای حداقل دو سال اول پس از کاشت، درخت گردو به آبیاری ممتد نیاز دارد. آبیاری هفتگی برای درختان تازه کاشته شده بهتر است، اما می­توان برای درختان رشد یافته از آبیاری کمتر نیز استفاده کرد. آبیاری کامل را انجام دهید، اما اجازه ندهید که آب خاک کاملا خشک شود. آبیاری زیاد نیز می­تواند به گیاه آسیب برساند.

پس از دو یا سه سال، درختان در طول گرمترین فصل سال و یا در طول خشک­سالی، تنها یک تا سه بار در ماه آبیاری می­شوند.۳٫۷ متری) کشت کنید. برای بدست آوردن بیشترین مقدار چوب، نهال­ ها را در فاصله ۱۲-۱۰ فوتی (۳٫۷-۳ متری) کشت کنید.

مقابله با علف­ های هرز

برای مراقبت از نهال­ ها، بایستی علف­های هرز موجود در مناطق اطراف حفره حذف شوند؛ زیرا، آن­ها با نهال­ های کوچک رقابت می­کنند. چمن­ها و علف­های هرز را با دست و یا از طریق موانع علف­های هرز از بین ببرید. برای مقابله با علف­های هرز، نهال­ های بزرگتر را می­توان با مالچ تیمار کرد. در این صورت، از ۸ سانتیمتر مالچ در منطقه ریشه استفاده می­شود.

در گیاهانی که جوانه از سطح خاک بیرون نیامده از مالچ استفاده نکنید، زیرا می­تواند رشد جوانه را کاهش دهد. تا زمانی که نهال چوبی شده و ریشه­ ها توسعه یابند منتظر بمانید.

نحوه هرس کردن گردو را بدانید

اگر گردو را برای تهیه چوب تولید می­کنید، مهم است که برای اطمینان از رشد مستقیم آن را هرس کنید. در این حالت، یک شاخه “اصلی” را در بالای درخت نگه داشته و اجازه دهید که در طول یک یا دو فصل به طور مستقیم رشد کند. در درختانی که برای تولید دانه رشد می­کنند، نگهداشتن شاخه معقول می­باشد، اما برای فروش چوب آن بایستی هرس صورت گیرد.

اگر قبلا هرس نکرده­اید، توصیه می­شود که برای این منظور از یک هرس کننده با تجربه جهت شناسایی شاخه اصلی کمک بگیرید.
اگر بالای درخت شاخه ­دار باشد، بهترین ساقه اصلی را به سمت راست چرخانده و شاخه­ های دیگر آن را ببرید، سپس نوک شاخه­ های حمایت کننده را برای جلوگیری از رشد آن­ها قطع کنید

برای انتخاب بهترین نمونه­ ها، از پایه درخت نازک استفاده کنید

اغلب باغ­هایی که با گیاهان زیاد شروع می­کنند، دارای این مناطق می­باشند. هنگامی که درختان به اندازه کافی بزرگ شدند، شاخه­ ها شروع به همکاری می­کنند. سالم­ترین درختان را انتخاب کنید. این درختان ویژگی­های باارزشی را نشان داده و معمولا تنه مستقیم و رشد سریعی دارند. بقیه را حذف کنید، اما اگر فضا را بیش از حد خالی کنید علف­ های هرز می­توانند با درختان رقابت کنند.

هنگامی که درخت به اندازه کافی رشد کرد از کود استفاده کنید

کوددهی تا حدودی بحث برانگیز است، زیرا اگر خاک غنی از مواد مغذی باشد می­تواند به رشد بیشتر علف­های هرز کمک کنید. صبر کنید تا قطر تنه حداقل ۴ اینچ (۱۰ سانتیمتر) و ارتفاع آن به ۵/۴ فوت (۱٫۵ متر) برسد. بهترین حال این است که برای شناسایی کمبود مواد مغذی خاک، نمونه­ای از آن را به آزمایشگاه خاک­ شناسی ارسال کنید. اگر امکان­پذیر نیست، کود حاوی ۳ پوند نیتروژن، ۵ پوند سوپرفسفات تریپل و ۸ پوند پتاس را در اواخر بهار استفاده کنید. برگ­های آن­ها را با تعدادی از درختان کود داده نشده مقایسه کنید تا اثر آن را درک کنید. اگر مثبت باشد، هر ۵-۳ سال یکبار مجددا اضافه کنید.پس از کوددهی، pH خاک را بررسی کنید تا ببینید آیا نیازی به تنظیم آن به سطح طبیعی دارید یا خیر.

کنترل آفات

سنجاب­ها مهمترین آفت گیاه گردو هستند که در صورت عدم کنترل می­توانند تمام محصول را از بین ببرند. برای جلوگیری از بالا رفتن سنجاب­ها از درختان، تنه درختان را با محفظه پلاستیکی پوشش دهید. برای شاخه ­های دارای طول ۶ فوت (۱٫۸ متر) نیز می­توانید این کار را انجام دهید. سایر آفات مانند کرم­ها، شته­ ها و مگس­ها نیز بر اساس منطقه متفاوت بوده و ممکن است در اواخر فصل رشد فعال باشند. در این صورت، به گیاه آسیبی وارد نمی­شود. برای بدست آوردن اطلاعات خاص از منطقه خود، با یک جنگل­دار با تجربه مشورت کنید.از درختان گردو بایستی در برابر آسیب دام­ها محافظت شود، زیرا این آسیب باعث کاهش ارزش چوب درختان بالغ می­شود.

2 thoughts on “آیا با نحوه کاشت درخت گردو آشنا هستید؟

  1. محمد says:

    سلام متاسفانه امسال به دلیل تغییر الگوی اقلیم آب و هوایی دوباره شاهد سرمازده درختان بویژه گردو هستیم لطفا در رابطه با پیوند شاخه بذر مقاوم نسبت به سرما زدگی بر روی شاخه یا تنه ی درخت زنده ( درخت بار آور فعلی ولی به دلیل سرمازدگی بار نمی دهد )اطلاعات یا ویدیو مراحل پیوند زدن را نمایش دهید.ممنون از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *