تولید آلوچه وتضمین خرید

 

مدیریت باغات  و فرآوری آلوچه (Prunus domestica  )

     گوجه درختی از تیره گل سرخیان دارای میوه  کوچک، آبدار و پوست نازک داشته و دارای یک هسته سخت است.  نژاد این گیاه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد . ارزش غذایی بالای آن سبب شد به تدریج در اغلب کشور ها کشت شود. گوجه  نوع جهش یافته از آلو‌های اروپایی است. در طی میلیون ها سال از بعلت جهش های مکرر تنوع میوه‌ی گسترده از آن بوجود آمده است. میوه ای  آبدار و ولی متفاوت با آلو از لحاظ شکل ظاهری،رنگ میوه، برگ و قامت درخت، خوش طعم و مزه در طبیعت بوجود آمده است. مهم ترین اختلاف بین آلو و آلوچه ها مصرف سبز، کال،  نارس و رسیده آلوچه هاست در صورتیکه الوها باید تا مرحله نهایی بلوغ و رسیدن،گس و غیرقابل استفاده هستند، انواع نهال آلوچه از ارقام مختلف در نهالستان علمی – تحقیقاتی شرکت تعاونی قیزل گل قاضی جهان  موجود می باشد.

لازم به ذکر است محصولات تولید شده از باغات در سرتاسر کشور توسط  شرکت تعاونی قیزل گل قاضی جهان خریداری شده و در شرکت تعاونی خشکبار زرین دانه قاضی جهان فرآوری شده و به فروشگاه های سرتاسر کشور ارسال شده و یا به خارج از کشور صادر می گردد.  

         درختان آلوچه و آلو در نواحی معتدل، خنک تا سردسیر بهترین رشد را مثل شمال غرب کشور دارند مقاوم در برابر سرماى زمستانه هستند. در ارتفاع ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قابل کشت می باشد. نیازهاى سرمائى بر حسب رقم متفاوت بوده و از ۵۰۰ تا۱۸۰۰ ساعت دماى کمتر از هفت درجه سانتى‌گراد برآورده شه است. مناطق غرب و شمال غرب کشور (کلیه شهرستان ها در استان آذربایجان شرقی و غربی، زنجان،  اردبیل، قزوین و کردستان) که از آب و هوای معتدل تا سردسیر  برخوردار هستند مناطق مناسبی برای کشت و پروش گوجه درختی هستند.

     میوه آلوچه سبز شکلی گرد، مدور، پوستی صاف و براق به رنگ سبز دارد بر اثر ماندگاری بر روی درخت و رسیدن بیش از اندازه سبب ایجاد رنگ‌های متنوع از سبز روشن،  زرد، قرمز،  نارنجی و  ارغوانی  وجود دارد. گاهی در برخی از قسمت‌های حاله‌ای از رنگ صورتی، قرمز کم رنگ تغییر حالت میدهد در اینصورت معمولا از نظر طعم و مزه نیز تغییر یافته و ترشی آن کمتر می‌شود. درخت این میوه در بیشتر نواحی ایران بخصوص شمال غربی ایران تکثیر و برداشت می‌شود گوجه سبز اصلاح شده از نوع بادامی در شهر سردرود از توابع تبریز از رونق زیادی برخوردار است. گوجه بَرَغانی در تهران که پوست آن آسان جدا می‌شود و گوجه گلستان که در خراسان می‌روید، از انواع مرغوب گوجه سبز در ایران به شمار می‌روند.

     آلوچه ها سازگار به مناطق معتدل، خنک تا سردسیربوده و می‌توانند در زمستان تا ۳۰- درجه سانتیگراد را تحمل کنند. برای گلدهی و تولید میوه باید نیاز سرمایی آن رفع شود. از نظر تحمل دمایی نیز بهترین طیف تا حدود ۳۵ درجه است اگرچه که دما‌های بالاتر را تا ۴۰ درجه در صورت عدم بروز تنش خشکی و آبیاری مناسب تحمل می‌کند. اگر دمای محیط خیلی زیاد باشد در صورتی که آبیاری منظم بوده وخشکی رخ ندهد می تواند به رشد ادامه دهد .هرچند سرمای دیرس بهاره موجب وارد آمدن خسارت بر محصول گوجه می گردد. اما پایه هایی از ارقام مختلف در شرکت تعاونی قیزل گل قاضی جهان شناسایی و تولید شده است که آپومیکس بوده و بعد از وقوع سرمازدگی بهاره ۳۵ تا ۵۰ % قابلیت باردهی مجدد را دارند. نهال انواع آلوچه سبز سردرودی، زرد سیدی، قرمز مراغه، عبدالعظیم در شرکت تعاونی قیزل گل قاضی جهان موجود می باشد.       

  این درخت نباید در سایه باشد چون باروری آن کم می شود در کل به منطقه ای با نور مستقیم و کامل نیاز دارد. گوجه سبز را می‌بایست در مکان‌هایی با نور کامل و مستقیم آفتاب کاشت و این درخت با مکان‌های سایه سازگاری ندارد یعنی حداقل باید ۸-۶ ساعت نور مستقیم در محیط وجود داشته باشد.

   ریشه آلوچه درختی به شرایط ایستابی  حساس است. هر نوع از خاک را تحمل کرده و در آن رشد می‌کنند بشرطی که خاک زهکشی خوب داشته باشد. در کل خاک غنی و حاصلخیز با زهکش مناسب بهترین خاک برای رشد آن است.  خاک‌هاى لیمونى- شنى را ترجیح مى‌دهند و خاک‌هاى سنگین و مرطوب را بهتر از دیگر میوه‌هاى هسته‌دار تحمل مى‌کنند. بهتر است هنگام کاشت نهال و برای پر کردن گودال محل کاشت از مخلوط خاک معمولی، خاک برگ، ۱۰ درصد شن استفاده کرد. به منظور بهبود کمی و کیفی عملکرد محصول در باغات آلوچه و آلو در صورت امکان بهتر است به هنگام احداث باغ و برای درختان جدید کاشته شده از ۴۵۰ گرم کلسیم آمونیم نیترات، ۱۹۰ گرم سوپر فسفات، ۱۵۰ گرم موریات پتاس و ۱۰ کیلوگرم خاک برگ استفاده می‌شود. سپس به ازا هر سال از سن درخت همین مقدار به مقادیر فوق اضافه می‌شود. تغذیه خاک بهتر بر اساس آزمایش خاک صورت گیرد.

  کاشت و احداث باغ گوجه

    بهتر است قبل از کشت، نهال ها پرلیناژ(ضد عفونی و تغذیه نهال) انجام گیرد بهتر است بلافاصله بعد از دریافت نهال، ریشه‌هایش را در داخل آب قرار دهید. حداقل ۲ ساعت بگذارید بماند تا آب کافی دریافت کند. ریشه‌هایی را که آسیب‌دیده‌اند یا به شکلی نا معمول بلندند را هرس کنید.  جهت تسهیل گردش هوا، ریشه‌ها را پخش کرده و اطراف ریشه مرکزی را خلوت کنید. گودالی را بکنید که پهنایش ۲ برابر ریشه‌های بازشده‌ی گیاه باشد و درعین‌حال به همان عمقی باشد که گیاه در باغ یا باغچه اولیه کاشته شده بود. بر حسب رقم و میزان رشد، فاصله درختان آلو و گوجه ۷-۵ متر مى‌باشد.

       از بین آفات می‌توان به آفاتی همچون شته، کنه‌های گیاهی، شپشک‌های گیاهی اشاره کرد و در بین بیماری‌ها نیز از انواع بیماری‌های لکه برگی قارچی و باکتریایی، پوسیدگی قهوه‌ای گل و میوه‌های جوان، قانقاریا و پوسیدگی طوقه می‌توان نام برد.      بعد از کاشت نهال گوجه سبز و در طی سال اول بعد از کاشت می‌بایست آبیاری به شکل منظم و مرتب انجام گیرد تا ریشه‌های درخت به خوبی توسعه بیابد. یعنی هفته‌ای دو مرتبه به شکل عمیق آبیاری شود. از سال دوم در طول فصل رشد می‌توان این درختان را هر ۳-۲ هفته یکبار به شکل عمقی آبیاری کرد. آبیاری مناسب موجب رشد و میوه دهی خوب و میوه‌های پر آب می‌شود. به منظور کاهش مصرف آب در سیستم غرقابی از سال سوم بهتر است از سیستم آبیاری طشتکی استفاده شود. بهترین روش بهره مندی از سیستم آبیاری قطره‌ای است که از زمان احداث باغ باید دایر گردد. باید توجه داشت گوجه گیاهی آبدوست است بنابراین باید سعی شود که در طول فصل رشد و مخصوصا در زمان رسیدن میوه با تنش خشکی مواجه نگردد چون میوه چروک و کوچک می شود. البته غرقابی هم نباید اتفاق بیافتد زیرا باعث خفگی ریشه در اثر کمبود اکسیژن و پوسیدگی آن و درنتیجه آسیب رسیدن به گیاه می شود.  نیاز آبی این گیاه در یک هکتار در سیستم عرقابی ۱۲۰۰۰ مترمکعب برآورد شده است . در سیستم قطره‌ای به ۶۰۰۰ مترمکعب کاهش می یابد.

 

توجیه اقتصادی

       گوجه درختی معمولا از سال سوم به بار می نشیند. در سال چهارم در حدود ۵ تن و در سال پنجم ۱۰ تا ۱۵ تن، در سال ششم ۲۰ تا ۲۵ تن و در سال هفتم تا ۳۰ تا ۳۵ تن در هکتار میتوان محصول برداشت نمود. میزان محصول در ده سالگی به اوج رسیده و بیش از ۷۰ تن در هکتار برداشت می‌کنند. البته میزان برداشت محصول بسته به رقم متفاوت است. درختان گوجه رقم زرد سیدی در سن ۶-۵ سالگی به میوه دهی قابل قبولی می‌رسند و به طور کل تا حدود ۷۰ سال می‌توانند زنده بمانند، اما حداکثر تولید اقتصادی و مناسب میوه آنان تا حدود سن ۴۰ سال است. در سالجاری قیمت خرید هر کیلو گوجه زرد سیدی تر از باغبان ۸۰۰۰  تومان بود.  با برداشت ۷۰۰۰۰ تن محصول در سال دهم با قیمت سال جاری (۱۴۰۰)  درآمدی بیش ۵۶۰ میلیون تومان برداشت نمود.  

تولید، فرآوری، بسته بندی، بازاریابی، فروش و صادرات خشکبار

    نظر به اینکه آب شمال غرب کشور که شامل استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قزوین و کردستان  آب و هوای معتدل سرد بوده و محصولات کشاورزی در این مناطق نسب به مناطق گرمسیری و جنوب کشور دیرتر میرسند. تولید محصولات در چنین مکان هایی  نوبرانه نبوده و کشاورزان بازار تازه خوری را از دست داده اند. لذا باید در این مناطق باید محصولاتی کشت گردد که قابلیت فرآوری و خشکباری داشته و از ارزش افزوده بیشتری برخوردار باشند در چنین شرایطی هم کشاورزان متضرر نشده و بازار برای تولیدات فراهم گشته است و هم با فرآوری و تولید خشکبار شرایط برای صنایع تبدیلی و جانبی مهیا شده و یک بازار صاداراتی برای محصولات خشکباری ایجاد شده است. این امر علاوه بر اینکه سبب اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم شده و از سوی دیگر یک ارزش افزوده ۵۰ تا ۷۰% بر روی محصولات کشاورزی حادث شده است. 

     در استان آذربایجان شرقی مخصوصا شهرستان آذرشهر سابقه‌ای بیش ۷۰۰ ساله در تولید و فرآوری محصملات خشکباری دارد. هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر بطور مستقیم و غیر مسقیم در بیش از ۳۰۰ کارگاه کوجک و بزرگ در آذرشهر، قاضی جهان، اخی جهان  مشغول فرآوری و تولید خشکبار از محصولات  کشاورزی ارتزاق می کنند. عمده محصولات خشکباری فرآوری و بسته بندی  شده در این شرستان شامل انواع گوجه زرد سیدی، قرمز مراغه، سانتریزه، عبدالعظیم، ….برگه زردآلو، قیصی، آلبالو، زغال اخته، انواع آلو( کالیفرنیا، …)، شلیل، هلو، شفتالو، بادام، گردو، فندوق، بادام زمینی و سایر محصولات می‌باشد که پس از فرآوری و بسته بندی  به  مصرف داخلی رسیده و یا به خارج از کشور مثل جمهوری آذربایجان، روسیه، اوکراین، ترکیه و سایر کشور های اورپایی صادر میشود. نظر به سابقه دیرینه، تجربیات، علوم و فنون، تجهیزات، عشق و علاقه‌ای که آذرشهر و شهر ها و  روستاهای تابعه مثل قاضی جهان، اخی جهان، فیروز سالار، گوگان، ممقان وجود دارد که از قابلیت‌های ویژه‌ای برای توسعه فرآوری محصولا کشاورزی و تولید خشکبار دارهستند. اگر توجه ویژه به رفع موانع و مشکلات موجود در فرآوری کنندگان و بسته بندی، و صادرکنندگان و تجار گردد ضمن تقویت تولید و توسعه محصولات کشاورری کسب درآمد های ریالی و ارزی، نقش مهمی را در اشتغالزایی، افزایش درآمد خانوار‌های مرتبط با فرآوری خشکبار و کاهش نرخ بیکاری نقش آفرینی خواهد نمود. برای مثال گوجه سیدی زرد هم اکنون در شهرستا نهای اورمیه، میاندواب، بوکان، سقز ، دیوان دره، سنندج، سردشت، پیرانشهر،  مرند، مراغه، بناب، عجب شیر، اسکو، شبستر بیش از ۳۵۰۰۰ تن الی ۴۰۰۰۰ تن تولید شده و  علاوه بر آذرشهر (۷۰% فرآوری و تولید خشکبار)،  در شهرهای مراغه، بناب، عجب شیر، اسکو، شبستر، تسوج و مرند در کارگاه ها به خشکبار تبدیل می‌گردد. ضریب تبدیل گوجه زرد سیدی به خشکبار ۵/۳ به ۱ بوده، در واقع بیش از ده هزار تن خشکبار در سال از این رقم شده و صادر می گردد. 

مشکلات و موانع موجود(۵):

  • عدم آشنایی کشاورزان از نحوه کاشت، داشت و برداشت
  • عدم آشنایی کشاورزان با تکنیک های نوین در مقابله با بلای طبیعی مثل سرمازدگی، تگرگ و …
  • عدم اعتماد و اظینان از فروش محصول تولیدی در باغات
  • عدم تامین سرمایه در گردش فرآوری کنندگان در کارگاه های کوچک و بزرگ  
  • نوسانات ارزی و عدم وجود ثبات سیاسی و اقتصادی و تاثیرات نامطلوب آن بر محصولات کشاورزی
  • عدم نامین سرمایه برای تجهیز کارگاها به ماشین الات نو   
  • مسائل فرهنگی و کاهش اثر ارزش کار و کارآفرینی در بین آحاد جامعه و مخصوصا قشر جوان
  • پیر شدن جامعه کشاورزی و کاهش توجه جوانان به این حوزه بعلت ریسک بالا
  • عدم اطمینان صادر کنندگان از برگشت سرمایه از کشور های مقصد
  • عدم وجود تشکل ها در همه بخش های تولید تا فرآوری و صادرات

خواص دارویی و درمانی

گلپیپس (Culpepes) ، گیاه‌شناس معروف قرن ۱۷ عقیده داشت که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ‌های درخت گوجه سبز در سرکه می‌تواند در درمان کرم‌های حلقوی مؤثر باشد. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده‌است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی- روده‌ای است. آلوچه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

این میوه به سرعت می‌رسد و مدت نگهداری آن در یخچال ۴ روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش‌ها مصرف می‌شود. این میوه غنی از ویتامین C، اسید مالیک، اسید سیتریک است. وجود درصد بالایی از ویتامین C و آهن در گوجه سبز برای افراد کم خون ناشی از آنمی و فقر آهن به شدت مفید می باشد مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می‌شود. این میوه طعمی ترش دارد و سفت و ترد است و در میان ایرانیان اغلب با نمک به عنوان تنقلات مصرف می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها مؤثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

گوجه برغان  یا همان آلوی برغان یک محصول پیوندی است که از پیوند آلوی معمولی با آلو بخارا تهیه می‌شود. ویژگی اصلی آلوی برغان در کنار طعم خوشمزه آن، کمک به هضم آسان غذا است. آلوی برغان تقریبا به اندازه جوی دوسر خواص فیبر است و به همین دلیل هضم غذا را آسان کرده و برای درمان یبوست مفید است. گوجه برغان با پایین نگه داشتن سطح کلسترول به سلامت قلب شما کمک می‌کند و همچنین یک خوراکی مفید برای برطرف کردن خستگی مفرط است. آلوی برغانی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و C به از بین بردن جای زخم کمک کرده و باعث تحریک و رشد پوست تازه می‌شود. دارای بافت تازه و آبدار،  گوشتی و خوش طعم، قابل استفاده در انواع خورشت، پودینگ، کیک آلو و گرانولا بوده بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شود

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوجه سبز

   هر صد گرم این میوه ۴۰ کیلو کالری دارد، کربوهیدرات ۵۲/۸ گرم، چربی ۸۴/۲ گرم، پروتئین ۶/۱ گرم، فیبر خام ۵/۰ درصد. ۵ درصد ویتامین آ ،۱/۲ درصد ویتامینB۱ (تیامین)، ۹/۱ درصد ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)، ۸/۲ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین C، ۵/۱ درصد کلسیم، ۲/۲ درصد فسفر، ۵ درصد آهن و ۶/۳ پتاسیم مورد نیاز در روز تأمین می‌شود.از انواع ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی بدن است.

 گوجه سبز دارای اسید بنزوئیک است است که خاصیت ضد میکروبی قوی داشته و می تواند که به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند، و نقش مهمی برای درمان و کاهش چربی‌های کبدی دارد. دارد فیبر باعث حرکات و بهبود در روده می شود، آلوچه سبز مقدار زیادی فیبر دارد که علاوه بر بهبود روده برای درمان یبوست مفید می باشد. ویتامین C گوجه سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به این صورت از سرماخوردگی جلوگیری کرده و بدن را برای مقابله با این بیماری آماده می کند. وجود ویتامین و آنزیم های موثر از جمله کلسیم در این میوه نوبهارانه دندان‌ها را قوی می کند و موجب کاهش خونریزی در لثه و درد دندان می شود. این میوه بر اشتهای مادران بارداری تاثیر گذاشته و با انواع ویتامین های K، A  و C سبب افزایش سیستم ایمنی مادر می شود و بعلت قند پایین برای دیابت بارداری موثر است. مادران باردار از خوردن گوجه سبز با نمک فراوان خودداری کنند. مصرف این مویه باعث رشد مناسب کودک می شود. هر چند شواهد قطعی در تاثیر گوجه سبز بر زیبایی جنین وجود ندارد اما مصرف گوجه سبز با دارا بودن ویتامین آ، در دوران بارداری، سبب افزایش سلامت چشم جنین شده و از نقص ها و مشکلات احتمالی در جنین جلوگیری می‌کند. کاهش چربی و کلسترول بالای خون با فیبر برطرف می شود، آلوچه سبز فیبر کافی در خود دارد که علاوه بر این برای درمان بیماری قلبی و عروقی نیز کمک می‌کند . فیبر کافی یکی از خواص گوجه سبز هست که برای خیلی از بیماری ها و مشکلات درمان کننده است، فیبر برای بهبود هضم غذا، کاهش نفخ معده و سلامت دستگاه گوارش مفید است. مقادیر زیادی از ویتامین های گروه B گوجه سبز برای درمان افسردگی و استرس کمک می کند و برای سلامتی پوست و اعصاب نیز مفید است. مقادیر بالای ویتامین C موجود در گوجه سبز باعث بهبود متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی شده و برای کاهش وزن و لاغری شکم مفید می باشد.

      گوجه سبز از میوه‌های مدر بوده که که موجب افزایش میزان ادرار شده و به سلامت کلیه کمک کرده و باعث درمان سنگ کلیه می شود. همچنین باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه بخاط دارا بودن برخی ویتامین های مهم و پیش ساز ویتامین A از بروز نقص‌های مادرزادی در جنین جلوگیری می کند و برای کمک به درمان شب کوری و نیز رشد بدن در کودکان با تکمیل تمام مواد غذایی مورد نیاز دیگر کودک بسیار مفید است. این میوه سلولی‌های سرطانی را کاهش می دهد و برای بیماری های ریه مانند آسم هم مفید است. مصرف به اندازه این میوه باعث رفع تشنگی، افزایش سلامت ریه، مراقبت از قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از استفراغ، جلوگیری از خونریزی، خنک کننده خون، دارای خواص ضد التهابی و اثرات ضد درد است. مطالعات نشان می دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها نیز موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامین  C)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود. فیبر موجود در گوجه سبز باعث کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت می شود. گوجه سبز حاوی ماده‌ ای طبیعی به نام اسید بنزوئیک است که خاصیت ضد میکروبی دارد. استفاده از گوجه سبز به خصوص برای افرادی که مزاج صفراوی و کبد گرم دارند، بسیار مفید است. یکی از خواص گوجه سبز بازسازی سلولی و تاخیر در روند پیری است. علاوه بر موادر گفته شده از خواص گوجه سبز می تواند به خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری این میوه هم اشاره کرد، می تواند باعث بهبود رماتیسم شود، همچنین طعم دهان را بهبود بخشد. گوجه سبز خشک شده این میوه که دارای فیتونوترینت است کارکرد آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان اعصاب و کم خونی مفید است. این میوه برای بهبود طعم دهان مناسب است. اگر برگهای آن در سرکه جوشانده و بعد مصرف شود برای درمان کرمهای حلقوی روده اثر بخش است.  از نظر طب سنتی، گوجه سبز طبع سردی دارد از این رو مصرف زیاد از حدّ آن سبب نفخ معده، دل درد و اسهال می‌گردد.  هسته گوجه سبز نفاخ است و برای معده مضر می‌باشد.

مضرات استفاده از گوجه سبز

برای عملکرد و کاهش مضرات احتمالی این میوه خوشمزه، بیش از ۱۰ عدد در روز مصرف نکنید تا اثر منفی رو معده و مینای دندان نگذارد. اسید بالای گوجه سبز می تواند در افراط مستعد باعث معده درد، ریفلاکس و سوزش معده شود. هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیبات سمی است که هیچ موقع نباید آن ها را مصرف بکنید.  کودکان از ۳ سالگی به بعد می توانند به میزان خیلی کم گوجه سبز بخورند، و حتما والدین از نداشتن حساسیت بچه به این میوه اطمینان داشته باشند.  بهنگام مصرف گوجه سبز  از نمک زیاد استفاده نکنید. که می تواند در افراد با فشار خون بالا و بیماران کلیوی باعث بروز مشکلات جدی شود. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف گوجه سبز می تواند باعث ایجاد نفخ و اسهال در زنان باردار شود، حتما پیش از مصرف گوجه سبز با پزشک خود نیز مشورت کنید.

 

2 thoughts on “تولید آلوچه وتضمین خرید

  1. مهمان says:

    ۷۰ تن در هکتار یعنی هر درخت حدود ۲۵۰ کیلو بار. هیچ رقمی در ایران وجود ندارد که در سال دهم ۷۰ تن در هکتار بار بده.
    ایجاد انگیزه برای باغدار کار قشنگیست، به شرطیکه ذکر این مقدار تناژ ها پوششی برای قیمت پایین خرید این محصول از باغدار نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *